Prezentace pro zájemce o přijetí do 6.třídy
Veškeré vzdělávací působení na naší škole vychází z přesvědčení, že spíše než na množství osvojených poznatků záleží na jejich trvalosti a propojení s praktickým životem.
Centrálním prvkem je důraz na
- kvalitní mezilidské vztahy
- prostor pro vlastní iniciativu
- realizaci jednotlivce
- individuální hodnocení
Metody naší práce
Vedle otázky čemu učit, klademe již léta důraz na to, jak učit – tedy na kvalitu vyučovacího procesu.
Vyučující na naší škole používají aktivizační metody, které vedou k efektivnímu učení. Snažíme se podporovat kritické a samostatné myšlení žáků a jejich aktivitu. Vycházíme z jejich vlastních zkušeností a prožitků, pracují s různými informačními zdroji včetně internetu.
Ve vyučování převažují konstruktivistické přístupy, kdy učitel nesděluje hotové poznatky, ale vytváří učební situace, v nichž žáci samostatně či ve skupině hledají informace, pracují s nimi, zkoumají je a na základě vlastního přičinění se dobírají výsledku. Chápeme poznávání jako postupný proces, v němž má hlavní roli aktivita žáka a snahou učitele je připravit pro ni optimální podmínky. Konstruktivistické postupy směřují k vyšší úrovni poznávání a k rozvoji myšlení.
Neoddělitelnou součástí takových přístupů je metakognitivní učení, při kterém si žáci uvědomují, jak se učili, co jim v učení pomáhalo a jak by měli postupovat dál.
Jde nám primárně o vnitřní motivaci žáků. Chceme, aby o učení měli zájem proto, že jim přináší nové poznatky a uspokojení z úspěšného řešení problému, ne pro dobrou známku nebo pochvalu rodičů.
Zkušenosti učitelů naší školy byly publikovány v Příruče příkladů dobré praxe vydané Výzkumným ústavem pedagogickým v r. 2006/7.