Školní vzdělávání program
Rámcový vzdělávací program
Co vlastně Rámcový vzdělávací program (RVP) je a proč vznikl?
Rámcový vzdělávací program základního školství (RVP ZV) vymezuje charakter a obsah vzdělávání. Nahradil známé osnovy, ale podstatně se od nich liší. Jeho úkolem už není vyjmenovávat všechny nepostradatelné znalosti, které se každý žák musí naučit, ale obecně formuluje cíle a stanovuje tzv. kompetence, dovednosti, které má žák získat.
Hlavní změnou je to, že dříve byly cílem vzdělávání izolované vědomosti, které ve většině případů neuměli žáci v praxi použít. Nyní jsou cílem vzdělávání kompetence tj. dovednosti, připravenost žáka něco vykonávat. Jedná se například o schopnosti jako je ochota a dovednost stále se učit, tvůrčí přístup, komunikační a prezentační dovednosti (včetně komunikace v cizích jazycích), schopnost spolupracovat, jednat s lidmi, nést odpovědnost, řešit problémy, dovednost práce v týmu, schopnost sebevzdělávání.
Školní vzdělávací program a jeho ověřování na naší škole
Každá škola musela na základě RVP vypracovat svůj vlastní Školní vzdělávací program (ŠVP), který je vhodný pro její specifické podmínky. Ten má naše škola již několik let, protože FZŠ Chlupova byla pilotní školou a od 1.9.2003 pokusně svůj ŠVP ověřovala. Cesta to nebyla jednoduchá. Z 54 pilotních škol v ČR pouze 12 škol ŠVP skutečně vytvořilo, dva z nich byly zamítnuty a ze zbývajících deseti pouze třem školám byl schválen ŠVP celý. Jednou z nich byla FZŠ Chlupova.
Ale navzdory tomu, že jsme tvorbě ŠVP věnovali opravdu hodně času a úsilí, dá se říci, že se u nás vlastně nic rapidně ze dne na den nezměnilo. Snažíme se totiž moderně, ale hlavně smysluplně vzdělávat žáky od samotného vzniku FZŠ. U nás už pěknou řádku let přemýšlíme o tom, proč se danou věc dítě učí, k čemu mu vlastně bude dobrá, a chceme, aby i sám žák si to uvědomoval. Proto pro nás nejen nebyl problém začít pracovat podle RVP, ale naopak jsme ho uvítali, neboť splňuje naše představy o vzdělávání.
Školní vzdělávací program vznikal postupně a všichni členové pedagogického sboru museli spolupracovat. Jen tak mohl vzniknout program, který je šitý na míru naší škole a vyhovuje všem požadavkům. Nejde však o završený proces, protože další práce nás čekla při tvorbě ŠVP, který by stejně dobře vyhovoval nově vniklé škole FZŠ prof. O. Chlupa. práce na ŠVP bude dále pokračovat tak, jak budeme nabývat dalších zkušeností při ověřování dokumentu v praxi.

Naše zkušenosti z dosavadního ověřování ŠVP
Z hlediska žáků
- Při zachování standardu vědomostí a dovedností se daří příprava žáků s výbornými studijními předpoklady a vyspělými dovednostmi a schopnostmi v sociálním jednání, pevná vnitřní motivace pro celoživotní vzdělávání, návyky hledání a objevování.
- Jsme přesvědčeni, že díky práci na RVP ZV vyhovuje naše škola nárokům, které vyplývají ze soudobých mezinárodních průzkumů funkční a čtenářské gramotnosti.
- Myslíme, že se daří i podpora zodpovědnosti a sebedůvěry.
- U žáků je podporována diskuse a hledání nových řešení problémů, argumentace a žáci nemají strach se zeptat.
Z pohledu učitelů
- Nutnost profesního vzdělávání učitelů.
- Týmová spolupráce všech učitelů.
- Promyšlení klíčových kompetencí a jejich uvedení (zabudování) do každodenního vyučování ve třídě vede k hlubšímu přemýšlení ostruktuře jednotlivých částí učiva.
- Učitelé více přemýšlejí, co je základní učivo, bez kterého nelze pochopit další látku a co učivo podružné, které si v případě potřeby může žák kdykoliv vyhledat.
- Více si uvědomujeme, jak je důležité uvažovat o učivu nikoli z pohledu CO učím, ale PROČ to učím a PROČ se tomu má učit žák. Učivo není cílem, ale pouze prostředkem k dosažení klíčových kompetencí.
- Využívání aktivizujících a efektivních vyučovacích metod a forem práce
- Předávání zkušeností a poznatků z této práce – bohaté zkušenosti z tříletého ověřování předávají paní ředitelka a někteří učitelé na mnoha seminářích a dílnách pro školy, které jsou teprve na počátku cesty.
Podpora nadání
Ve škole pracuje koordinátor péče o nadané žáky z řad pedagogů. Pedagogové se v problematice nadání školí.
Napříč školou využíváme formy práce, které směřují k otevřeným otázkám, volbě, sebehodnocení a sebemotivaci, které nadaným a mimořádně nadaným žákům vyhovují.
V práci s nadanými dětmi dále využíváme:
1. individuální přístup
2. obohacování a prohlubování výuky v rámci třídy
3. práce podle IVP (pokud je doporučení ŠPZ), nebo PLPP
4. v rámci jednotlivých ročníku práce s nadanými
- 4. – 5. ročník - instrumentální obohacení – FIE
- 1. – 3. ročník - obohacené čtení s porozuměním
5. soutěže a olympiády dle - nabídky školy a domluvy učitelů v ročníku a ve škole (předmětové komise)
- matematické dovednosti: Školní a další kola soutěží – Matematická olympiáda, Pythagoriáda, Matematický klokan, Matematické putování (soutěž družstev 1. stupně ZŠ)
- jazykové dovednosti: školní a další kola všech jazykových soutěží, Soutěž AJ pro páťáky, Olympiády z ČJ
- odborné a zájmové dovednosti: Školní kola a další kola Dějepisné olympiády, Zeměpisné olympiády, Chemické olympiády, Obvodní Biologická olympiáda
- sportovní dovednosti: turnaje a soutěže Přespolní běh, Minikopaná, Stolní tenis, Florbal, Basketbal, Volejbal, Přehazovaná, Vybíjená, Atletika-Pohár rozhlasu, Atletika - Čokoládová tretra, Házená - Prague Open, Mc Donald´s cup (kopaná), Boulder cup (lezení na stěně), Plavecko-běžecký pohár
- umělecké dovednosti: školní a vyšší kola - Staň se spisovatelem - literární soutěž MČ, Obvodní kolo Pražské poetické setkání, Obvodní kolo Butovický zvoneček, Celopražská pěvecká soutěž Bubble Star
6. kroužky – volnočasové aktivity pořádané ve škole (organizované školou i jinými organizacemi) – např. Baltík, Scrach. Matematika (ve spolupráci s PedF UK Praha, zdarma), Hry a hlavolamy, Robotika, Věda nás baví, Šachy (nabídka se každý rok mění)
7. doporučení výchovných poradců a učitelů pro zapojení dětí do dalších aktivit organizovaných pro nadané děti (logická olympiáda, univerzita prvního věku – labyrint vědění, objevitelské soboty, Mensa, nabídka diagnostiky nadání………)
setkávání dětí nad nejrůznějšími tématy
8. Spolupráce s Radou rodičů – skupina Koumáci